מאמרים חדשים

שוויון הזדמנויות בעבודה

שוויון הזדמנויות תעסוקה חיוני ליצירת חברה הוגנת וצודקת. זה מבטיח שאנשים לא יופלו לרעה על

קרא עוד »

תחומי התמחות

צרו קשר

קטגוריות
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Picture of ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ייפוי כוח מתמשך הוא חשוב גם כשנדרש אישור בית משפט

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע הוראות מיוחדות בנוגע לפעולות מסוימות שחלקן יכולות להיות הרות גורל עבור הממנה, כמו מכירת דירה למשל. חלק מהפעולות צריכות להיות מצוינות במפורש בייפוי הכוח ולחלק גם נדרש אישור מקדים מבית המשפט

זהו סיפורה של ב', אלמנה בת 65 משכונה מבוססת באזור הצפון. ב' אובחנה לאחרונה כחולה במחלת האלצהיימר וכחלק מהתמודדותה עם האבחנה היא החליטה לחשוב קדימה ולתכנן מה יקרה ביום בו מצבה הבריאותי יחמיר והיא לא תוכל עוד להביע את רצונה ולהחליט בעצמה על ענייניה. ב' היא אישה עצמאית ודעתנית, ואינה מעוניינת שאחרים יקבעו עבורה את גורלה.

למרות החששות ממגפת הקורונה והסגר, ב' מבקשת להכין ייפוי כוח מתמשך . הוסבר לה שניתן לעשות זאת בתקופה הנוכחית גם מרחוק ללא מפגש פנים מול פנים, באמצעות שיחת וידאו. העיקר, שתקבל את כל ההסברים ותוכל לשאול שאלות, להביע את רצונה בבירור ולחתום בפני עורך דין מוסמך שיחזה בחתימה מרחוק.

ב' מעלה מייד עניין שמאוד חשוב לה. היא רוצה שאם יהיה צורך בעתיד, ניתן יהיה למכור את דירתה הנוכחית ולרכוש במקומה דירה קרובה למקום מגורי הבן שמטפל בה, או להשתמש בכספים למסגרת טיפולית אחרת שתתאים עבורה.

היא מבינה ויודעת שדירה לא מוכרים ביום אחד, וגם איתור דירה אחרת כמו שהייתה רוצה הוא תהליך שיכול לקחת זמן. מדובר בפעולות שעדיף לבצע בזמן הנכון ובמחיר הנכון ולא תחת לחץ, ו-ב' רוצה לוודא שרצונותיה יתממשו גם אם מצבה הבריאותי לא יאפשר לה בעתיד לבצע את הפעולות הללו בעצמה.

ב' אינה שונה מרבים אחרים, שדירת המגורים מהווה עבורם ביטחון כלכלי לעתיד וחשוב להם לוודא היכן יגורו בזקנתם או אם חלילה בריאותם תדרדר.

לאחר שקיבלה ייעוץ משפטי, ב' הבינה שעל מנת שמיופה הכוח יוכל לבצע עבורה עסקה במקרקעין ולמכור את הדירה, יהיה עליו לקבל אישור מקדים לכך מבית המשפט, כפי שקובע ס' 32ו(ד) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

בנקודה זו, באה לידי ביטוי החשיבות שבהכנת ייפוי הכוח מתמשך, שבו הקפידה ב' לרשום את רצונותיה והנחיותיה באופן ברור וחד משמעי על פי הייעוץ שקיבלה.

על חשיבות גילוי הדעת והרצון, במיוחד בעסקת מקרקעין, ניתן ללמוד ממקרה שנידון על ידי בית המשפט העליון בע"א 2399/18. במקרה זה, בית המשפט העליון הורה בצעד חריג על ביטול פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה, שאישר הסכם למכירת דירתו של חסוי. התברר כי בטרם אישור ההסכם, בית המשפט לא הכיר את עמדתו של בעל הדירה, שיוצג על ידי אפוטרופוס לאחר שנפגע בתאונת דרכים. בדיעבד נודע, שכבר במועד אישור ההסכם למכירת הדירה, החסוי התנגד למכירה. בית המשפט העליון התרשם שהמכירה לא הייתה לטובת החסוי, וביטל את פסק הדין ואת העסקה.

מכך אנו למדים שביטוי לרצונו ולהעדפתו של הממנה גם במסגרת ייפוי הכוח המתמשך הוא עניין חשוב, והוא יכול לשמש כראיה ביום מן הימים בפני בית המשפט, שאינו מכיר את האנשים והנסיבות. ביטוי מתועד בייפוי הכוח של רצון הממנה, בהיותו בדעה צלולה ולאחר שקיבל ייעוץ משפטי, יכול בנסיבות המתאימות לסייע לבית המשפט לקבל החלטות בבואו לדון בבקשת מיופה הכוח לפעולה משפטית עבור הממנה, שנדרש לה אישור.

ב' החליטה למנות את בנה האמצעי כמיופה הכוח שלה בכל הנושאים: בעניינים האישיים, בענייני בריאות ובענייני רכוש. הוא מכיר אותה ויודע מה היא מעדיפה והיא סומכת עליו. הוא גם זה שמלווה אותה בימים אלה. בנה הבכור חי בקנדה והבן הצעיר פחות מתאים לדעתה לקבל על עצמו את האחריות לדאוג לה.

ב' מעוניינת בשקט נפשי ורוצה להקל על הבן התומך בה על מנת שיוכל לסייע לה בקלות בעתיד. היא לא מעוניינת שאחרים יישאו בנטל הכלכלי הכרוך במגוריה ובטיפול בה. "הבן שלי יודע הכי טוב מה אני רוצה ומעדיפה, אני סומכת עליו שיעשה את כל מה שצריך בשבילי" כך היא חזרה וציינה ודאגה לרשום הנחיות מתאימות בייפוי הכוח המתמשך שערכה.

עו"ד מאיה וייס-טמיר, בעלת משרד שמתמחה בתכנון זכויות משפטיות לעתיד ומוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי

פורסם באתר פסק דין

עוד מאמרים בנושא ליטיגציה…

ליטיגציה
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

עורך דין ליטיגציה

עורך דין ליטיגציה ממלא תפקיד מכריע במערכת המשפט, המתמחה בייצוג וייעוץ ללקוחות בתביעות אזרחיות. עורכי דין אלו מומחים בניווט במורכבות בתי המשפט ובמאבק למען זכויות

קרא עוד »
ליטיגציה
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ליטיגציה

 ליטיגציה היא התמודדות משפטית בין צדדים שונים בבית משפט או בוועדות שלטוניות אחרות. התהליך הוא חלק מהמערכת המשפטית שמטרתו לפתור סכסוכים, להחליט בין דמות משפטית

קרא עוד »
ייפוי כוח מתמשך
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

שאלות ותשובות הנוגעות לייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך אילו אפשרויות עומדות בפני גורם שמתעורר אצלו חשש כי בעת ההחתמה האדם כבר לא הבין בדבר? ישנן  כמה אפשרויות:  לפנות לאפוטרופוס הכללי

קרא עוד »
ייפוי כוח מתמשך
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ביטול ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך ניתן לביטול בתנאים מסוימים המפורטים מטה, הן על ידי מייפה הכוח והן על ידי בית המשפט. אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים אדם עצמו יכול

קרא עוד »
ייפוי כוח מתמשך
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

הודעת האפוטרופוס הכללי לעניין עריכה וחתימה של מסמך ייפוי כוח מתמשך

הודעה לעניין עריכה וחתימה של מסמך ייפוי כוח מתמשך באמצעות היוועדות חזותית ללא מפגש פיזי בין הממנה לבין עורך הדין דרך המלך לעריכת ייפוי כוח

קרא עוד »
ליטיגציה
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

יתרונות הגישור בעולם העסקי

אנשי עסקים רבים מעדיפים לנהל את המחלוקות שלהם בהליך של גישור תוך שליטה על התהליך המשפטי ובעיקר בסודיות הממזערת נזקים כלכליים. מתי כדאי לפנות לגישור

קרא עוד »

תוכן עניינים