מאמרים חדשים

שוויון הזדמנויות בעבודה

שוויון הזדמנויות תעסוקה חיוני ליצירת חברה הוגנת וצודקת. זה מבטיח שאנשים לא יופלו לרעה על

קרא עוד »

תחומי התמחות

צרו קשר

קטגוריות
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Picture of ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

מחקר: האם ניתן לחזות סגירת תיקים בהוצאה לפועל?

המחקר מנסה לתת מענה לשאלה אילו מהתיקים שנפתחים בהוצאה לפועל על סמך מאפיינים שונים נסגרים יותר מהר מאשר תיקים אחרים. והאם ניתן לחזות זאת תוך שימוש במודלים רב משתנים בעלי תוקף סטטיסטי.

תקציר

מידי שנה נפתחים מאות אלפי תיקים במערכת ההוצאה לפועל (כאשר בעשור האחרון נפתחו בהוצאה לפועל בין כ- 280 אלף – 450 אלף תיקים מידי שנה). מבחינת שיעורי הסגירה של התיקים שנפתחו עולה כי בשנים האחרונות שיעור הסגירה היינו יציב. כאשר כ- 44% מהתיקים שנפתחים בהוצאה לפועל נסגרים בתוך שנתיים ממועד פתיחת התיק.

סגירת תיקים מהירה של תיקים הנפתחים בהוצאה לפועל צריכה להיות אינטרס הן של הזוכה בתיק (כלומר הנושה בתיק) מאחר והוא מקבל את החוב שחייבים לו בצורה המהירה ביותר, הן של החייב בתיק מאחר והחוב שלו לא צובר ריבית והצמדה ובמידה ויש בתיק הליכים הם מבוטלים וההגבלות מוסרות. בנוסף מדובר באינטרס ממשי למערכת ההוצאה לפועל אשר יכולה לצמצם כוח אדם מנהלי ושיפוטי לביצוע פעולות בתיקים הפתוחים המתנהלים אצלה.

מחקר זה ניסה לתת מענה לשאלה אילו תיקים שנפתחים בהוצאה לפועל ע"ס מאפיינים שונים נסגרים יותר מהר מאשר תיקים אחרים. והאם ניתן לחזות זאת. המחקר השתמש במודלים רב משתנים בעלי תוקף סטטיסטי שניסו לענות על שאלה זו.

המשתנים המסבירים את סגירת התיק בתוך שנתיים מפתיחתו בהוצאה לפועל ואשר יצאו מובהקים ע"ס המודלים הסטטיסטים הרב משתנים. מצביעים על עברו של החייב הן בהוצאה לפועל והן במרכז לגביית קנסות עת פתיחת התיק החדש בהוצאה לפועל. מבחינת היסטוריית החייב בהוצאה לפועל ובמרכז לגביית קנסות לפני פתיחת התיק החדש עולה כי ככל שלחייב יש יותר תיקים וככל שהחוב שלו גבוה יותר כך הוא מתקשה יותר לסגור תיקים חדשים שנפתחו כנגדו בהוצאה לפועל.

עוד עולה מהמחקר כי במידה והחייב הובא על ידי משטרת ישראל לדיון בצו הבאה או לדיון צו מאסר בפני רשם הוצאה לפועל לפני פתיחת התיק החדש ההסתברות שהתיק ייסגר קטנה.

גם חייבים שהיה להם תיק מזונות בהוצאה לפועל לפני פתיחת התיק החדש מתקשים לסגור את התיק החדש בתוך שנתיים מפתיחתו.

מבחינת מקום מגורי החייב עולה כי ככל שישוב החייב חזק יותר מבחינה חברתית – כלכלית (ע"ס המדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) כך הסיכוי שהתיק החדש ייסגר גבוה יותר. עוד עלה מהמחקר כי חייבים המתגוררים במחוז יהודה ושומרון סוגרים מהר יותר תיקים בהוצאה לפועל לעומת חייבים המתגוררים במחוזות גיאוגרפים אחרים, תמהיל היישובים במחוז יהודה ושומרון מאופיין ביישובים שברובם הם בעלי אופי דתי – חרדי.

בחלק מהמודלים הסטטיסטים שנעשו במחקר, עלה שחייבים המתגוררים בפריפריה (ישובים בדרום וצפון הארץ) מתקשים יותר לסגור תיקים חדשים.

עוד עלה מהמודלים כי ככל שגיל החייב בעת פתיחת התיק עולה אזי הסיכוי שהתיק ייסגר תוך שנתיים מפתיחת התיק גדל.

מבחינת מאפייני התיק החדש שנפתח עולה כי תיקים מסוג משכון ואגרה נסגרים יותר מהר לעומת תיקים מסוגים אחרים.

בנוסף עולה שגובה החוב של התיק באופן לא מפתיע מהווה פקטור לסגירת התיק ככל שגובה החוב של התיק שנפתח גבוה יותר כך הסיכוי לסגירת התיק נמוך יותר.

מבחינת מאפייני הזוכה בתיק עלה כי יש סיכוי גבוה יותר שתיקים אשר נפתחו על ידי זוכה עם סוג זיהוי שירותי בריאות (בתי חולים וקופות חולים בעיקר) יסגרו יותר מהר לעומת שאר סוגי הזוכים (שאר סוגי הזוכים הינם לדוגמא: זוכים פרטיים, חברות\שותפות).

מבחינת הלשכה [1] בה בחר הזוכה לפתוח את התיק עולה כי בלשכת תל אביב שהיא גם הלשכה בה נפתח מספר התיקים הגבוה ביותר בהוצאה לפועל מידי שנה. הסיכוי כי התיקים יסגרו בתוך שנתיים מפתיחתם הוא הגבוה ביותר (ביחד עם לשכת פתח תקווה).

[1] מאחר ועל לשכות ההוצאה לפועל לא חלים כללי הסמכות המקומית, זוכה בהוצאה לפועל או בא כוחו בוחר באיזו לשכת הוצאה לפועל הוא ייפתח את התיק. כאשר לרוב הזוכה או בא כוחו בוחר לפתוח את התיק קרוב למקום מגוריו\משרדו.

עוד מאמרים בנושא…

 מחקר חדש בנושא חדשנות ושימוש בטכנולוגיה, ליצירת כלים בעבור מעסיקים בגיוס מגוון
הושק מחקר חדש בנושא חדשנות ושימוש בטכנולוגיה, ליצירת כלים בעבור מעסיקים בגיוס מגוון

המחקר יצא מתוך רצון לבחון שיטות מיון חדשניות, שיתנו סיכוי הוגן לשילובן של אוכלוסיות מגוונות בתעסוקה. ישנם...

 שם (2200 × 700 פיקסל) (1)
דו"ח שוק העבודה בישראל לשנת 2022

דו"ח שוק העבודה מציג את תמונת המצב של שוק העבודה הישראלי בשנה האחרונה וטעימות מהפעילות הענפה של...

1
מחקר: האם ניתן לחזות סגירת תיקים בהוצאה לפועל?

המחקר מנסה לתת מענה לשאלה אילו מהתיקים שנפתחים בהוצאה לפועל על סמך מאפיינים שונים נסגרים יותר מהר מאשר...

2
השפעת הדיון בצווי המאסר במעמד החייב על הגבייה בתיקי מזונות אישה בהוצאה לפועל

81% מהחייבים נרתעו מצו המאסר ומהאפשרות להיאסר ובחרו לשלם את סכום פקודת המאסר שנקבעה בדיון. כידוע, תיקון...

תוכן עניינים