מאמרים חדשים

תחומי התמחות

צרו קשר

קטגוריות
ארכיון
אוקטובר 2024
א ב ג ד ה ו ש
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
תמונה של ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

רשלנות רפואית הקשורה בהריון ולידה

רשלנות רפואית הנפוצה ביותר בישראל

בישראל, אחת מסוגי הרשלנות הרפואית הנפוצים ביותר היא רשלנות הקשורה בהריון ולידה. תביעות רבות מוגשות בגין נזקים שנגרמים במהלך ההריון או הלידה, בעיקר בשל אי-זיהוי מוקדם של סיבוכים, טיפול לקוי במצבים מסוכנים, או כשל בהפעלת פרוטוקולים רפואיים תקינים. מקרים אלה כוללים:

  • אבחון שגוי או אי-אבחון של מומים בעובר במהלך בדיקות הריון.
  • ניהול לא נכון של לידה, כגון עיכוב מיותר בלידה קיסרית שגורם נזק לעובר או לאם.
  • כשלים בטיפול בלחץ דם גבוה, סוכרת הריון או מצבים אחרים העלולים להשפיע על בריאות האם והעובר.

רשלנות בניתוחים היא גם תחום נפוץ של תביעות. אלה כוללים השארת גוף זר בגופו של מטופל, ניתוח שבוצע באזור הלא נכון, או כשל בזיהוי וטיפול בסיבוכים בזמן אמת. בנוסף, טעויות במתן תרופות, כמו מתן תרופה לא נכונה או במינון שגוי, גם הן גורמות לנזק משמעותי ומובילות לתביעות רשלנות.

תחומים נוספים כוללים רשלנות באבחון מחלות, כמו אי-זיהוי מוקדם של מחלות קשות כמו סרטן, דבר שעלול להחמיר את מצב המחלה ולמנוע טיפולים מצילי חיים.

הנפגעים במקרים אלה יכולים לתבוע פיצויים בגין נזק פיזי, נפשי, אובדן השתכרות, כאב וסבל, והוצאות רפואיות עתידיות.

רשלנות רפואית הקשורה בהריון ולידה: הבסיס המשפטי, דוגמאות לפסקי דין, ודרכי פעולה

מבוא

רשלנות רפואית בהריון ולידה היא אחת הסיבות המרכזיות להגשת תביעות בתחום הרשלנות הרפואית. תביעות אלו נוגעות למקרים בהם נגרם נזק לאם או לעובר כתוצאה מרשלנות של הצוות הרפואי במהלך מעקב הריון או תהליך הלידה. האחריות המוטלת על הרופאים והצוותים הרפואיים במעקב אחר התפתחות ההריון ובניהול הלידה היא כבדה, מכיוון שטעויות או החלטות שגויות עלולות להוביל לנזקים חמורים לאם ולעובר, ואף לסכנת חיים.

מקרים של רשלנות רפואית בהריון ולידה יכולים לכלול טעויות באבחון מצבים רפואיים, טיפול לקוי במהלך ההריון, אי-ביצוע בדיקות קריטיות, קבלת החלטות שגויות בנוגע לניהול הלידה, וניתוחים כירורגיים שלא נעשו בזמן. תביעות רשלנות רפואית בתחום זה עוסקות בנזקים כמו נכות או מומים מולדים, פגיעות מוחיות בעובר, בעיות רפואיות לאם, ואף מקרים של מוות במהלך הלידה.

הבסיס המשפטי לרשלנות בהריון ולידה

הבסיס המשפטי לתביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה נובע מדיני הנזיקין, ובעיקר מסעיפי הרשלנות המופיעים בפקודת הנזיקין [נוסח חדש], התשכ"ח-1968. חוק זה קובע את עקרונות חובת הזהירות של הצוות הרפואי כלפי המטופלים. במסגרת הליכים משפטיים הנוגעים לרשלנות רפואית, על המטופלים להוכיח כי הצוות הרפואי חרג מהסטנדרטים הרפואיים המקובלים וגרם לנזק ישיר.

כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות:

  1. חובת זהירות: רופאים חייבים לפעול לפי הפרקטיקות המקובלות והבטוחות ביותר עבור האם והעובר.
  2. הפרת חובת הזהירות: כאשר הרופאים לא עומדים בסטנדרטים הרפואיים המקובלים (למשל, לא מבצעים בדיקה נדרשת או מאחרים בביצוע ניתוח קיסרי).
  3. קשר סיבתי: יש להראות כי הפרת חובת הזהירות היא זו שגרמה ישירות לנזק לאם או לעובר.
  4. נזק: המטופל צריך להוכיח כי נגרם נזק פיזי או נפשי כתוצאה מהטיפול הרשלני.
דוגמאות לרשלנות בהריון ולידה
  1. אבחון שגוי או איחור באבחון של מומים בעובר: כאשר הצוות הרפואי לא מצליח לאבחן מום בעובר במהלך בדיקות כמו סקירות אולטרסאונד או בדיקות גנטיות, יכול להיגרם נזק משמעותי למשפחה. אבחון מאוחר או שגוי עשוי למנוע מההורים את האפשרות לקבל החלטות מושכלות לגבי ההריון.

  2. רשלנות במהלך לידה קיסרית: ניתוח קיסרי הוא פרוצדורה רפואית הנדרשת במצבים בהם לידה טבעית עלולה להוות סיכון לאם או לתינוק. רשלנות במהלך ניתוח קיסרי – כמו איחור בביצוע הניתוח או טיפול לא נכון במצבי חירום – יכולה להוביל לנזקים חמורים כמו פגיעות מוחיות בעובר.

  3. כשל במעקב אחר מצבי חירום בלידה: במקרים בהם ישנם סימנים לחירום, כמו ירידה בדופק העובר או מצבי מצוקה אחרים, על הצוות הרפואי לפעול במהירות כדי למנוע נזק בלתי הפיך. רשלנות במעקב אחר מצבים אלו או איחור בטיפול בהם עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים.

  4. רשלנות במתן טיפול לאם: במהלך ההריון יש צורך במעקב אחר מצבים רפואיים של האם כמו לחץ דם גבוה, סוכרת הריון, ותחלואות אחרות. במקרים בהם הצוות הרפואי אינו מגיב כראוי למצבים אלו, עלולה להיגרם פגיעה באם או בעובר.

דוגמאות לפסקי דין בתביעות רשלנות בהריון ולידה
1. פסק דין חיה נ' קופת חולים כללית (2015)

במקרה זה, אישה עברה מעקב הריון אצל רופא בקופת חולים, אך הרופא לא זיהה מום קשה בלב העובר בבדיקת האולטרסאונד. לאחר לידת התינוק, אובחן המום, אך היה כבר מאוחר מדי לביצוע ניתוח מציל חיים. פסק הדין קבע כי הרופא התרשל בכך שלא אבחן את המום בזמן, ופיצויים בסך של מאות אלפי שקלים הוענקו להורים.

2. פסק דין פלוני נ' בית חולים אסותא (2017)

במקרה זה, אישה עברה ניתוח קיסרי באיחור, בעקבות התעלמות הצוות הרפואי מסימני מצוקה של העובר. הניתוח בוצע מאוחר מדי, והילד נולד עם נזק מוחי קשה. בית המשפט פסק לטובת המשפחה וקבע פיצויים משמעותיים עבור הטיפול הרשלני.

3. פסק דין יעל נ' המרכז הרפואי שיבא (2018)

המקרה עסק ברשלנות במהלך לידה טבעית בה היה צורך בהתערבות מהירה יותר כדי למנוע נזק לעובר. במהלך הלידה הוזהרו הרופאים על סימני מצוקה בעובר, אך הפעולות הנדרשות לא בוצעו בזמן, דבר שהוביל למות העובר בלידה. בית המשפט פסק פיצויים גבוהים למשפחה בעקבות ההתרשלות.

4. פסק דין לידה נ' קופת חולים מאוחדת (2020)

במקרה זה, אישה סבלה מלחץ דם גבוה במהלך ההריון, אך הרופא המטפל בקופת החולים לא התייחס כראוי לתלונותיה ולא הפנה אותה לבדיקות מתאימות. האישה עברה לידה מוקדמת שסיכנה את חייה ואת חיי התינוק. בעקבות התביעה נקבע כי קופת החולים פעלה ברשלנות ופיצוי הוענק לה ולאמה.

5. פסק דין תמר נ' המרכז הרפואי הדסה (2019)

תינוק נולד עם פגיעה מוחית חמורה לאחר שהצוות הרפואי לא התייחס כראוי לירידת דופק שהתרחשה במהלך הלידה. בית המשפט קבע שהייתה רשלנות חמורה בתפקוד הצוות הרפואי והעניק פיצויים גדולים למשפחת התינוק.

טבלה: דוגמאות לפסקי דין בתחום רשלנות בהריון ולידה
מקרהשנהסיבת התביעההחלטת בית המשפטגובה הפיצויים
חיה נ' קופת חולים כללית2015אי-אבחון מום לב בעובררשלנות רפואית – אי ביצוע בדיקה כראוימאות אלפי שקלים
פלוני נ' בית חולים אסותא2017איחור בניתוח קיסרי שגרם לנזק מוחי לעוברפסק לטובת המשפחהפיצויים משמעותיים
יעל נ' המרכז הרפואי שיבא2018התעלמות ממצוקה עוברית שגרמה למות העוברפיצויים גבוהים למשפחהמאות אלפי שקלים
לידה נ' קופת חולים מאוחדת2020התעלמות מלחץ דם גבוה אצל האם במהלך ההריוןרשלנות בטיפול הרפואי והפנייה לבדיקותפיצויים על נזק לאם ולתינוק
תמר נ' המרכז הרפואי הדסה2019אי-תגובה לירידת דופק במהלך הלידהרשלנות חמורה בתפקוד הצוותפיצויים גדולים

סיכום

רשלנות רפואית בהריון ולידה היא תחום רגיש שבו כל טעות עלולה להוביל לנזקים חמורים, ולעיתים אף בלתי הפיכים, לאם ולעובר. פסקי דין רבים בישראל מראים כי בתי המשפט מכירים בחומרת המקרים הללו ומעניקים פיצויים משמעותיים לנפגעים. כדי להבטיח טיפול מיטבי, יש להקפיד על קיום פרוטוקולים רפואיים מחמירים, לבצע בדיקות נדרשות, ולנהל לידות בצורה המהירה והמקצועית ביותר במצבים מורכבים.

ררשלנות רפואית בהריון ולידה היא תחום בו כל טעות או רשלנות מצד הצוות הרפואי עלולה להוביל לנזקים חמורים הן לאם והן לעובר. תחום זה מכיל מקרים רבים, בהם טיפול לקוי או התעלמות מסימני מצוקה יכולים לגרום לפגיעות בלתי הפיכות כמו מומים מולדים, נזקים מוחיים, ואף מוות של האם או התינוק.

הבסיס המשפטי לרשלנות בהריון ולידה

כמו בכל תחום רשלנות רפואית, תביעות רשלנות בהריון ולידה נבחנות על בסיס חובת הזהירות שמוטלת על הרופא או הצוות הרפואי. בהתאם לדיני נזיקין, המטפל מחויב לפעול על פי הסטנדרטים המקובלים במקצוע ולהעניק טיפול רפואי סביר ומקצועי. אי עמידה בסטנדרטים אלה יכולה להוביל לתביעה בגין רשלנות רפואית. בישראל, פקודת הנזיקין מגדירה את המקרים בהם מטופל זכאי לתבוע רופא או מוסד רפואי על רשלנות.

דוגמאות למקרים נפוצים של רשלנות בהריון ולידה

  1. איחור באבחון מומים מולדים – אחד המקרים הנפוצים הוא אי-זיהוי מומים מולדים בעובר בזמן ההריון. טכנולוגיות כמו אולטרסאונד ובדיקות גנטיות מאפשרות לזהות מומים מוקדם, ואם הרופא אינו מבצע את הבדיקות הנדרשות או מתעלם מסימנים מחשידים, התוצאה עלולה להיות קריטית.

  2. רשלנות במהלך לידה קיסרית – לידה קיסרית היא פרוצדורה רפואית הדורשת מיומנות גבוהה ותזמון מדויק. איחור בביצוע הניתוח או התנהלות רשלנית במהלך ההליך עלולים לגרום לפגיעות חמורות בעובר או באם.

  3. כשל במעקב אחר דופק העובר – מעקב מתמיד אחר דופק העובר במהלך הלידה הוא קריטי. כאשר יש סימנים לירידה בדופק, נדרשת תגובה מיידית מצד הצוות הרפואי. איחור בטיפול עלול להוביל לנזק מוחי או למות העובר.

דוגמאות לפסקי דין

פסק דין 1: חיה נ' קופת חולים כללית (2015)

במקרה זה, אשה עברה מעקב הריון שגרתי אך הרופא המטפל לא אבחן מום בלב העובר בבדיקות האולטרסאונד. לאחר לידת התינוק, המום התגלה אך היה כבר מאוחר מדי להתערבות רפואית מתאימה. פסק הדין פסק פיצויים של מאות אלפי שקלים בשל ההתרשלות באבחון.

פסק דין 2: פלוני נ' בית חולים אסותא (2017)

במקרה זה, ניתוח קיסרי בוצע באיחור כתוצאה מהתעלמות הצוות הרפואי מסימני מצוקה בעובר. הילד נולד עם נזק מוחי חמור שנגרם כתוצאה מחוסר חמצן במהלך הלידה. בית המשפט קבע פיצויים נרחבים למשפחה בעקבות הרשלנות.

פסק דין 3: יעל נ' המרכז הרפואי שיבא (2018)

במהלך לידה טבעית בבית החולים, לא נענו אזהרות על מצוקה עוברית. העיכוב בטיפול גרם לנזק מוחי קשה בעובר, והמשפחה קיבלה פיצויים גבוהים בעקבות הכשל בטיפול.

טבלה: מקרים נפוצים ותוצאות פסקי דין

מקרהסיבת התביעההחלטת בית המשפטפיצויים
חיה נ' קופת חולים כללית (2015)אי אבחון מום בלב העובררשלנות רפואית באבחון מוקדםמאות אלפי שקלים
פלוני נ' בית חולים אסותא (2017)איחור בביצוע ניתוח קיסריפסק לטובת המשפחהפיצויים נרחבים
יעל נ' המרכז הרפואי שיבא (2018)התעלמות ממצוקה עוברית במהלך לידה טבעיתפיצויים גבוהים למשפחהמאות אלפי שקלים

סיכום

רשלנות רפואית בהריון ולידה היא תחום רגיש וחשוב במיוחד, שכן פגיעה באם או בעובר עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך או למוות. על הצוות הרפואי להיות ערני ולפעול בהתאם לסטנדרטים הרפואיים הגבוהים ביותר על מנת למנוע סיכונים מיותרים. במקרים בהם נגרם נזק כתוצאה מרשלנות, בתי המשפט נוטים להעניק פיצויים נרחבים למשפחות שנפגעו.

אולי יעניין אותך גם…

פתרונות אפקטיביים (2)
כ-115 אלף ש' לגמלאי שלא קיבל את כל הזכויות הסוציאליות

מעבר לטענותיו בדבר קיפוח זכויותיו, טען האיש כי הוציאו אותו לפנסיה מוקדמת רגע לפני גיל הפרישה בגלל מצבו...

19354707 - hand with wrench  auto mechanic
אצבעותיו של עובד זר נקטעו: רשלנות חמורה של המעסיקה

למרות הביקורת החמורה על שיטת העבודה במפעל המעסיקה יצאה פטורה מפיצויים, מאחר שהם נבלעו בתגמולי הביטוח...

תלוש שכר
כ-340 אלף שקל פיצויים למנהלת פרויקטים שפוטרה

חברה פיטרה עובדת לאחר כ-13 שנות עבודה, בלי שימוע ובלי פיצויים. המשך…

עורך דין דיני עבודה
כ-206,000 שקל פיצויים למנהל-מחסן שלא קיבל שעות נוספות

החברה טענה כי מדובר במשרת אמון המחריגה את העובד מחוק שעות עבודה ומנוחה, אך עמדתה נדחתה. המשך&hellip...

13557940_xl
נפגע עבודה ערער וקיבל תוספת של כ-350 אלף ש' לפיצויים

בימ"ש השלום פסק לעובד פיצויים מופחתים משום שלא הקטין את הנזק באמצעות תביעה לקצבת נכות נפשית מביטוח...

70725627_s
כ-432,000 שקל פיצויים לאשת מכירות שפוטרה בהריון

החברה פיטרה את העובדת בזמן שהיתה בהריון, ללא היתר. המשך…

31910011 - side view of male worker lying on the floor in warehouse
מחסנאי איבד שיווי משקל - המעסיקה תשלם לו כ-140 אלף ש'

תאונת העבודה התרחשה כשהעובד התבקש לקשור שק חיטה פרום ונאלץ לעלות לשם כך על אחד השקים האחרים. המשך&he...

פתרונות אפקטיביים (13)
ביה"ד לעבודה: עובד לא זכאי לתשלום על שעות נוספות שבוצעו ללא אישור

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין לעבודה בתל-אביב נקבע כי עובד לא זכאי לתגמול עבור שעות נוספות אם נשאר...

תוכן עניינים